Poniżej treść regulaminu. Jeśli chcesz możesz pobrać pełną treść regulaminu wraz z załącznikami tutaj.
Załącznik do Zarządzenia Nr 18/2020
z dnia 23 lipca 2020 r.
Regulamin Organizacyjny
Dziennego Domu Senior+ w Dzierżoniowie
Rozdział 1
Postanowienia Ogólne
§1
Dzienny Dom Senior+ w Dzierżoniowie przy ul. Świdnickiej 35, działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym,
 - ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
 - ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych,
 - ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
 - Uchwały Nr 157 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Senior+” na lata 2015-2020,
 - niniejszego Regulaminu
 - zarządzeń, upoważnień wydanych przez organy miasta Dzierżoniowa.
 
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Mieście – należy przez to rozumieć Miasto Dzierżoniów, będące gminą w rozumieniu ustawy o samorządzie gminnym,
 - Dziennym Domu – należy przez to rozumieć Dzienny Dom Senior+ w Dzierżoniowie
z siedzibą przy ul. Świdnickiej 35. - Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Dziennego Domu Senior+
w Dzierżoniowie, - Uczestniku zajęć/domowniku – osoba przyjęta do Dziennego Domu “Senior+” i objęta jego wsparciem,
 - Ngo/organizacjach pozarządowych – organizacje, ktore posiadaja siedzibę przy
ul. Świdnickiej 35. 
§ 3
- Dzienny Dom jest jednostką organizacyjną Gminy Miejskiej Dzierżoniów działającej w zakresie pomocy społecznej dziennego pobytu, działającej w formie jednostki budżetowej w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
 - Dzienny Dom odpowiedzialny jest za realizację zadań wynikających z Programu „Senior+” na lata 2015-2020.
 - Dzienny Dom swoją działalnością obejmuje obszar Gminy Miejskiej Dzierżoniów.
 - Dzienny Dom podlega bezpośrednio Burmistrzowi Dzierżoniowa.
 - Siedziba Dziennego Domu mieści się przy ul. Świdnickiej 35 w Dzierżoniowie.
 
Rozdział 2
Przedmiot działalności i zadania Dziennego Domu
§ 4
- Dzienny Dom zapewnia wsparcie seniorom nieaktywnym zawodowo w wieku powyżej 60 roku życia i przeznaczony jest w szczególności dla osób starszych i osób
o zmniejszonej sprawności fizycznej mających trudności w organizacji życia codziennego. - Dzienny Dom dysponuje 100 miejscami.
 - Dzienny Dom realizuje zadania w szczególności w zakresie:
 
- usług opiekuńczych,
 - terapii zajęciowej grupowej i indywidualnej dla podtrzymania kondycji psychofizycznej,
 - usług fizjoterapeutycznych,
 - zapewnienia posiłku,
 - poradnictwa specjalistycznego,
 - organizowaniu czasu wolnego dla osób kierowanych do Dziennego Domu,
 - zaspokojenia potrzeb towarzyskich, rekreacyjno – kulturalnych,
 - przeciwdziałania izolacji i marginalizacji seniorów.
 - Pierwszeństwo do korzystania ze świadczeń Dziennego Domu mają osoby, które spełniają jeden z niżej wymienionych warunków:
 
- posiadają niskie dochody,
 - są samotne lub posiadają rodziny poza miejscem swojego zamieszkania,
 - posiadają złe warunki mieszkaniowe,
 - są bezradne w prowadzeniu gospodarstwa domowego.
 
- Dzienny Dom na zasadzie partnerstwa współpracuje z organizacjami społecznymi
i pozarządowymi, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, osobami fizycznymi i prawnymi. - Dom świadczy nastepujące usługi:
- Usługi o charakterze socjalno-bytowym:
- Stworzenie uczestnikom miejsca pobytu przystosowanego do aktywnego spędzania czasu wolnego, w tym zapewnienie jednego ciepłego posiłku w porze objadowej oraz stałego dostępu do ciepłych i zimnych napojów
 - Udzielania seniorom pomocy w załatwianiu spraw urzędowych.
 
 - Usługi o charakterze opiekuńczym:
- Zapewnienie uczestnikom pomocy opiekunów grupy w ich podstawowych czynnościach życiowych oraz zajęć i form aktywności prowadzonych w Dziennym Domu, w tym w formie treningu dnia codziennego,
 - Stwarzanie przyjaznej, domowej atmosfery.
 
 - Usługi o charakterze prozdrowotnym i fizjoterapeutycznym:
- Umożliwienie uczestnikom udziału w zajęciach kształtujacych nawyki i postawy prozdrowotne, pomagających zapobiegać uzależnieniom i ich skutkom w sferze osobistej i społecznej, organizowanie pogadanek, rozpowszechnianie informacji o dostępnych na terenie Dzierzoniowa usługach medycznych i rehabilitacyjnych
 - Stwarzanie warunków do aktywności ruchowej, nastawionej na utrzymanie lub podnoszenie sprawnosci fizycznej, w tym poprzez zajecia ruchowe w formie gimnastyki ogólnej, spacery, zajęcia sportowo-rekreacyjne, fizjoterapię.
 
 - Usługi o charakterze edukacyjnym, kulturalnym i rekreacyjnym:
- Zaspokajanie potrzeb poznawczych, kulturalnych, towarzyskich i rekreacyjnych, w tym m. in. poprzez zapewnienie udziału w zajęciach i imprezach kulturalno-oświatowych, terapii zajęciowej w formie muzykoterapii, rękodzieła, zajęć plastycznych, zajęć kulinarnych, spotkania i gry okolicznościowe, korzystanie z komputera i internetu, oglądanie filmów i programów telewizyjnych, słuchanie radia, przegląd prasy.
 - Zagospodarowanie uczestnikom czasu w sposób odpowiadający ich zainteresowaniom i oczekiwaniom.
 
 - Realizacja przez Dzienny Dom innych zadań i usług świadczonych na rzecz uczestników możliwa jest w przypadku, gdy będzie to zgodne z przepisami obowiązującego prawa oraz gdy pozwolą na to zasoby organizacyjne i finansowe Dziennego Domu.
 - W ramach posiadanego budżetu, na potrzeby działalności Dziennego Domu, mogą być kupowane usługi świadczone przez podmioty zewnętrzne, wykraczające poza możliwości zatrudnionych pracowników.
 
 - Usługi o charakterze socjalno-bytowym:
 
Rozdział 3
Zarządzanie
§ 5
W strukturze Dziennego Domu wyodrębnia się następujące stanowiska i komórki:
- Dyrektor,
 - Kierownik administracyjny,
 - Zespół Socjalno – Terapeutyczny,
 - Zespół Gospodarczy.
 
§ 6
Dyrektor
- Dyrektor powołany przez Burmistrza Dzierżoniowa, kieruje pracą Dziennego Domu
m.in. poprzez wydawanie zarządzeń, regulaminów, instrukcji, poleceń służbowych
oraz podejmuje decyzje zgodnie z zakresem działania. - Dyrektor ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności Dziennego Domu,
w szczególności za: 
- skutki prawne podejmowanych decyzji i podpisanych dokumentów,
 - powiadamiania organów ścigania o stwierdzonych przestępstwach,
 - warunki pracy, stan bhp i p.poż.
 
- Dyrektor reprezentuje Dzienny Dom na zewnątrz i jest umocowany w ramach zwykłego zarządu do składania oświadczeń woli i dokonywania czynności prawnych, związanych z funkcjonowaniem Domu, mających na celu realizację zadań statutowych.
 - Dyrektor wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do pracowników Dziennego Domu.
 - Dyrektor może, w drodze polecenia służbowego zobowiązać i upoważnić pracowników Dziennego Domu do wykonywania w jego imieniu zadań zastrzeżonych dla jego kompetencji.
 - Dyrektor jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Domu w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.
 - Dyrektor odpowiada za realizację zadań Dziennego Domu i opracowuje strategię działań,
 - Dyrektor planuje realizację zadań, z uwzględnieniem posiadanych środków, inicjuje działania zmierzające do ciągłej poprawy jakości świadczonych usług,
 - Dyrektor koordynuje działania wynikające z aktualnych potrzeb.
 - Dyrektor kontroluje dyscyplinę pracy w zakresie spóźnień, wyjść w czasie pracy, zasadności wyjazdów służbowych oraz koordynuje realizację programu Senior+.
 
§ 7
Kierownik Administracyjny
1. Do zakresu obowiązków Kierownika administracyjnego Dziennego Domu należy
w szczególności:
- administrowanie obiektem,
 - przygotowanie sprawozdawczości w zakresie obowiązków kierownika administracyjnego,
 - pomoc w koordynowaniu i realizacji działań z zakresu zarządzania mieniem budynku na potrzeby Dziennego Domu i dla organizacji pozarządowych statutowo zajmujących się seniorami,
 - koordynacja harmonogramu działań i potrzeb organizacji pozarządowych w zakresie ich funkcjonowania w budynku,
 - pomoc przy współpracy jednostki z podmiotami prosenioralnymi, celem ich integracji ze środowiskiem lokalnym,
 - projektowanie, opracowywanie procedur, sporządzanie i gromadzenie dokumentacji, związanej z pozyskiwaniem środków dodatkowych, pozwalających na rozszerzenie działalności Dziennego Domu,
 - przygotowywanie projektów aktów normatywnych, w tym umów m.in. najmu, dzierżawy, użyczenia itp.
 - przeprowadzenie inwentaryzacji i prowadzenie ksiąg inwentarzowych,
 - realizacja zadań z zakresu zamówień publicznych,
 - sporządzanie list obecności,
 - prowadzenie ewidencji delegacji służbowych,
 - prowadzenie kancelarii,
 - prowadzenie archiwum zakładowego,
 - przygotowanie wstępnych pism, sprawozdań, umów,
 - redagowanie, pomoc w aktualizacji i projektowaniu aktów normatywnych,
 - prowadzenie korespondencji, w tym elektronicznej,
 - prowadzenie ewidencji upoważnień i zarządzeń.
 
§ 8
Zespół Socjalno-Terapeutyczny
1. Do zadań Zespołu Socjalno-Terapeutycznego należy, w szczególności:
- prowadzenie zajęć z obszaru terapii i fizjoterapii,
 - prowadzenie zajęć z kultury fizycznej, m. in. Nordic Walking,
 - prowadzenie dokumentacji terapeutycznej,
 - prowadzenie terapii zajęciowej oraz działalności kulturalno-oświatowej dla uczestników,
 - zaspakajanie potrzeb edukacyjno-rozwojowych,
 - pomoc w wykonywaniu czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobom korzystającym z usług Dziennego Domu,
 - zaspokajanie potrzeb bytowych, polegające na spędzaniu czasu w placówce bezpiecznie i godnie, w tym zapewnienie możliwości korzystania z urządzeń i środków zapewniających higienę osobistą.
 
§ 9
Zespół Gospodarczy
Do zadań Zespołu Gospodarczego należy:
- utrzymanie w należytym stanie technicznym budynku i urządzeń pod kątem konserwatorskim,
 - utrzymanie czystości i porządku w pomieszczeniach administracyjnych,
 - pobieranie opłat od domowników,
 - wydawanie posiłków i utrzymanie w czystości pomieszczeń kuchennych,
 - zaopatrzenie domu w niezbędne towary i produkty, których zakup nie wymaga stosowania przepisów ustawy prawo zamówień publicznych.
 
§ 10
- Pracownicy Dziennego Domu zatrudniani są przez Dyrektora, zgodnie z kwalifikacjami wymaganymi do celów i zadań statutowych Dziennego Domu.
 - Prawa i obowiązki pracowników Dziennego Domu regulują przepisy dotyczace pracowników samorzadowych, Kodeks Pracy oraz imienne, szczegółowe zakresy czynności określone przez Dyrektora.
 - Zasady wynagradzania pracowników Dziennego Domu określają przepisy dotyczące pracowników samorzadowych, zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych samorzadu terytorialnego oraz Regulamin wynagradzania.
 - Rodzaje stanowisk pracy, zaszeregowania pracowników, zasady wynagradzania za pracę regulują odrębne przepisy.
 - Schemat struktury organizacyjnej Domu oraz zasady podporządkowania poszczególnych zespołów i samodzielnych stanowisk pracy określa załącznik nr 1 do Regulaminu.
 
§ 11
W czasie nieobecności Dyrektora lub niemożności wykonania przez niego funkcji, zastępuje go Kierownik Administracyjny.
Rozdział 4
Zasady działania Dziennego Domu
§ 12
- Dzienny Dom jest ośrodkiem wsparcia przeznaczonym dla 100 osób obojga płci, które
z powodu wieku, choroby, niepełnosprawności wymagają częściowej opieki i pomocy
w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych, a którym rodzina takiej pomocy
nie może zapewnić. - Dzienny Dom czynny jest od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem świąt i dni ustawowo wolnych od pracy, co najmniej osiem godzin dziennie, w czasie dostosowanym do faktycznych potrzeb uczestników zajęć.
 - Skierowanie do Dziennego Domu następuje na wniosek osoby zainteresowanej
lub jej przedstawiciela prawnego. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu. - Podstawą korzystania z usług Dziennego Domu jest decyzja administracyjna wydawana w imieniu Burmistrza Dzierżoniowa przez Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej
w Dzierżoniowie. - Zasady odpłatności za pobyt w Dziennym Domu ustala Rada Miejska Dzierżoniowa
w drodze uchwały. - Pobyt w Dziennym domu jest ewidencjonowany listą obecności.
 
Rozdział 5
Prawa i obowiązki podopiecznych Dziennego Domu
§ 13
- Uczestnicy Dziennego Domu są uprawnieni do:
 
- poszanowania godności oraz podmiotowego traktowania,
 - korzystania z usług oferowanych przez Dzienny Dom, polegających
w szczególności na: 
- zapewnieniu bezpiecznego miejsca do wielogodzinnego przebywania
i godnego spędzania czasu oraz posiłku, - otrzymywaniu częściowej pomocy w podstawowych czynnościach życiowych, podnoszeniu sprawności i aktywizacji podopiecznych,
 - pomocy w załatwieniu spraw osobistych i urzędowych,
 - umożliwieniu realizacji potrzeb kulturalnych, rekreacyjnych i towarzyskich,
w tym m.in. organizowanie imprez okolicznościowych, świąt, wspólny udział w imprezach kulturalnych, dostęp do prasy, telewizji, - rozbudzaniu zainteresowań poprzez uczestnictwo w różnorodnych formach terapii zajęciowej,
 - umożliwianiu udziału w zajęciach mających na celu utrzymanie kondycji fizycznej oraz sprawności ruchowej,
 - podejmowaniu działań służących aktywizacji społecznej i integracji ze środowiskiem,
 - korzystania ze sprzętów i urządzeń przeznaczonych do wspólnego użytkowania,
 - korzystania z pomocy prawnej,
 - współdecydowania w sprawach ich dotyczących.
 - Uczestnicy Domu mają prawo ponadto do:
 
- zgłaszania skarg i wniosków,
 - rezygnacji z pobytu w Dziennym Domu.
 - Uczestnik może zostać skreślony z listy uczestnikow w przypadku:
- Zachowania zagrażającego zdrowiu i życiu własnemu oraz innych,
 - Nieprzestrzegania ogólnie przyjętych norm i zasad współżycia społecznego oraz zasad obowiązujacych w Dziennym Domu i obowiazków domownika,
 - Nie zgłoszonej wcześniej i nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej powyżej 14 dni,
 - Naruszenia zapisów niniejszego Regulaminu.
 
 
- Podopieczni Dziennego Domu zobowiązani są do:
 
- przestrzegania norm i zasad współżycia społecznego,
 - tworzenia przyjaznej atmosfery w grupie,
 - poszanowania godności osobistej pozostałych uczestników Domu oraz pracowników,
 - przestrzegania czystości i zasad higieny osobistej,
 - dbania o czystość Dziennego Domu, a także o jego mienie,
 - aktywnego uczestnictwa w codziennych zajęciach i w życiu społecznym Dziennego Domu oraz organizowanych spotkaniach;
 - regularnego, codziennego uczęszczania do Dziennego Domu i informowania Dyrektora o przewidzianych nieobecnościach,
 - zachowania bezpieczeństwa i przestrzegania przepisów p,poż,
 - nie spożywania alkoholu, środków odurzających i palenia papierosów na terenie Dziennego Domu,
 - terminowego wnoszenia opłat,
 - współdziałania z personelem Dziennego Domu, dostosowania się do zarządzeń
i poleceń Dyrektora wydawanych w ramach przysługujących uprawnień. - Podopieczni przebywający na terenie Dziennego Domu w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, niszczący wspólne mienie, popełniający kradzież, dopuszczający się przemocy nie są dopuszczani do dalszego korzystania ze świadczeń Dziennego Domu, a Dyrektor występuje z wnioskiem o wygaszenie decyzji kierującej.
 
§ 14
Rada Dziennego Domu
- Uczestnicy Dziennego Domu mają prawo do organizowania i uczestnictwa
w Radzie Domu. - Kadencja Rady Dziennego Domu trwa 4 lata.
 - Zadaniem Rady jest reprezentowanie interesów pensjonariuszy, współdziałanie
z pracownikami Dziennego Domu poprzez określenie i realizację potrzeb uczestników zajęć. - Skład osobowy Rady Dziennego Domu to w 1/3 pracownicy, wskazani przez Dyrektora, a w 2/3 uczestnicy Dziennego Domu, wybierani w drodze bezpośrednich wyborów przez uczestników zajęć Dziennego Domu.
 - Skład Rady Dziennego Domu podawany jest do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Dziennego Domu.
 
§ 15
- Kierowane do Dziennego Domu skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, za pośrednictwem poczty, poczty elektronicznej, a także ustnie w obecności pracownika Domu, z którego sporządzana jest pisemna informacja.
 - Pracownik przyjmujący osoby zainteresowane w ramach skarg lub wniosków sporządza protokół przyjęcia skargi, wniosku, interwencji.
 - Na żądanie wnoszącego skargę, wniosek lub interwencję, osoba sporządzająca protokół pisemnie potwierdza złożenie skargi, wnioski, interwencji lub wydaje kserokopię protokołu.
 - Dzienny Dom zobowiązany jest do przestrzegania terminów załatwiania skarg i wniosków, wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego i innych przepisów regulujących sposób ich załatwiania.
 - Dzienny Dom zobowiązany jest do prowadzenia rejestru skarg i wniosków.
 
Rozdział 7
Zasady podpisywania pism i decyzji
§ 16
- Dyrektor podpisuje:
 
1) pisma wynikające z jego kompetencji,
2) zarządzenia wewnętrzne,
3) odpowiedzi na skargi i wnioski,
4) umowy cywilno – prawne,
5) pisma o szczególnym znaczeniu,
6) pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez Dyrektora do jego podpisu.
- Dyrektor może upoważnić pracownika Dziennego Domu do podpisywania pism w jego imieniu.
 
§ 17
- Dokumentacja każdego uczestnika Domu gromadzona jest w jego indywidualnych aktach.
 - Administratorem danych osobowych uczestników jest Dzienny Dom Senior + reprezentowany przez Dyrektora.
 - Dane osobowe będa przetwarzane w celu realizacji procesu rekrutacji i kontaktu z podopiecznymi domu i ich rodzinami.
 - Dane osobowe przechowywane będa przez okres niezbedny do realizacji celów określonych w Rozdziale 2.
 
Rozdział 8
Gospodarka finansowa
§ 18
- Majątek Dziennego Domu stanowi własność Miasta i może być wykorzystany jedynie
dla potrzeb związanych z działalnością Dziennego Domu. - Podstawę działalności finansowej Dziennego Domu stanowi roczny plan finansowy dochodów i wydatków budżetowych zatwierdzony przez Radę Miejską Dzierżoniowa.
 - Dzienny Dom jako samodzielna jednostka budżetowa posiada własny rachunek bankowy.
 - Dom pokrywa swoje wydatki ze środków uzyskanych z budżetu Gminy Miejskiej Dzierżoniów a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów tego budżetu.
 - Zadania związane z działalnością Dziennego Domu mogą być współfinansowane:
- z budżetu państwa ze środków otrzymanych w ramach program wieloletniego “Senior+” na lata 2015 -2020
 - opłat wnoszonych przez uczestników.
 
 
§ 19
- Oświadczenia woli w imieniu Burmistrza Dzierżoniowa w zakresie spraw finansowych składa Dyrektor na podstawie pełnomocnictwa.
 - Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych
do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata pracownika Centrum Usług Wspólnych. 
Rozdział 9
Organizowanie kontroli wewnętrznej
§ 20
- Celem kontroli wewnętrznej jest ocena stopnia wykonania zadań, prawidłowości
i legalności działań oraz skuteczności stosowanych metod i środków oraz doskonalenie metod pracy Dziennego Domu. - Dzienny Dom prowadzi kontrolę wewnętrzną na podstawie opracowanego harmonogramu zamieszczonego w kontroli zarządczej.
 
Rozdział 10
współpraca z NGO i grupami nieformalnymi
§ 21
- W budynku Dziennego Domu mają siedzibę organizacje pozarządowe działające na rzecz seniorów.
 - Lokale będące siedzibą poszczególnych organizacji przydzielone są na podstawie umowy użyczenia.
 - Współpracę z organizacjami pozarządowymi koordynuje Kierownik Administracyjny.
 - Organizacje pozarządowe, oraz grupy nieformalne, mogą korzystać zgodnie z projektem przebudowy budynku, z lokali znajdujących się w Dziennym Domu pod warunkiem nie kolidowania z działalnością Dziennego Domu.
 - Istnieje możliwość użytkowania lokali i sali gimnastycznej przez podmioty wymienione w pkt. 4 po godzinie 16:00 po wcześniejszym uzgodnieniu z Kierownikiem administracyjnym i podpisaniu umowy.
 - Dyrektor zastrzega sobie prawo do wypowiedzenia umowy najmu lokalu w sytuacji od niego niezależnej, sytuacji epidemicznej, zagrożenia życia lub zdrowia domowników i innych osób przebywających na terenie domu.
 
Rozdział 11
przepisy Końcowe
§ 22
- Dyrektor jest zobowiązany do zapoznania każdego pracownika i podopiecznego
z niniejszym regulaminem oraz innymi przepisami organizacyjnymi obowiązującymi
w Dziennym Domu. - W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się powszechnie obowiązujące przepisy.
 - Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2020 roku.
 
Regulamin do pobrania – pełny dokument wraz z załącznikami.

